O projekcie

„Nasza Mała Biblioteka” to autorski projekt edukacyjny przeznaczony dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym 7-9 lat, który opiera się na współpracy wydawcy z nauczycielami, bibliotekarzami, a także z rodzicami. Tytułowa „mała biblioteka” to starannie wybrane pod względem literackim i ilustracyjnym książki, które mają zapoczątkować biblioteczkę ucznia pierwszych klas szkoły podstawowej. Autorem jest słoweńskie wydawnictwo KUD Sodobnost International, które od sześciu lat z powodzeniem realizuje ten projekt w szkołach podstawowych na Słowenii.


Po sukcesie „Naszej Małej Biblioteki” w słoweńskich szkołach wydawnictwo KUD Sodobnost International postanowiło rozwinąć swój projekt, zapraszając do współpracy wydawców z innych krajów. Ostatecznie do współrealizacji projektu przystąpiły dwa wydawnictwa specjalizujące się w książkach dla dzieci i młodzieży: Agencja Edytorska Ezop z Warszawy i Nieko Rimto z Wilna. W latach 2015-2016 projekt „Nasza Mała Biblioteka” będzie zatem realizowany na Słowenii, w Polsce i na Litwie w ramach unijnego programu Kreatywna Europa. Liderem i koordynatorem projektu jest KUD Sodobnost International.

Najważniejszym celem projektu „Nasza Mała Biblioteka” jest zainteresowanie uczniów z klas 1-3 szkoły podstawowej czytaniem książek. Chcemy przekonać dzieci, że warto czytać, bo książka to wspaniała przygoda. Chcemy, by do rąk dziecka trafiły książki z najwyższej półki – wartościowe pod względem literackim, ilustracyjnym i edytorskim. Wybór dobrej książki dla młodego odbiorcy nie jest dziś łatwy. Wśród mnóstwa dostępnych w księgarniach tytułów trudno znaleźć te najlepsze. Projekt „Nasza Mała Biblioteka” ma w tym pomóc. W jaki sposób? Zaprezentujemy Państwu sześć naszym zdaniem wyjątkowych, godnych polecenia książek. Przy wyborze kierowaliśmy się ich walorami literackimi, poznawczymi i plastycznymi. Wybraliśmy książki uznanych autorów i ilustratorów, uhonorowane nagrodami literackimi, graficznymi i edytorskimi. Razem z książkami każdy uczeń otrzyma „Łamigłówki Literackie”, które w sposób ciekawy i niebanalny (rebusy, krzyżówki, ćwiczenia językowe i manualne) przybliżą dzieciom fabułę książek oraz pomogą zaprzyjaźnić się z ich bohaterami. Ponadto przystępnie i atrakcyjnie przedstawią kulturę krajów biorących udział w projekcie. Nauczyciele otrzymają narzędzie do pracy z dziećmi w postaci gotowych przykładowych scenariuszy lekcji.

Podsumowując – główne cele projektu „Nasza Mała Biblioteka” to:
 propagowanie czytania książek wśród dzieci,
 kształtowanie gustów literackich i plastycznych najmłodszych czytelników,
rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci,
 prezentacja kultury Polski, Litwy i Słowenii,
 integracja twórców książek trzech europejskich partnerów,
 bezpośredni kontakt młodych czytelników z twórcami książek,
 nawiązanie nowych kontaktów oraz wzmocnienie komunikacji między osobami i instytucjami przystępującymi do projektu.



Oprócz ciekawych książek i materiałów edukacyjnych każdy uczestnik projektu „Nasza Mała Biblioteka” będzie miał okazję wziąć udział w niepowtarzalnych wydarzeniach kulturalno-literackich.
Przez cały czas trwania projektu w Teatrze Lalka będzie również otwarta interaktywna biblioteczka - z ksiażkami, zdjęciami, rysunkami dzieci, kukiełkami bohaterów oraz innymi materiałami dotyczącymi projektu. Znajdzie się tu także skrzynka na listy, do której wszyscy będą mogli wrzucać swoje opinie i uwagi o przeczytanych książkach.

Korzyści dla szkoły wynikające z przystąpienia do projektu:
 wzrost prestiżu szkoły,
 podniesienie konkurencyjności szkoły poprzez udział w innowacyjnym międzynarodowym przedsięwzięciu,
 promocja szkoły na stronie polskiego wydawcy,
 możliwość nawiązania nowych kontaktów z innymi szkołami (polskimi i zagranicznymi),
 możliwość wymiany doświadczeń i praktyk między uczestnikami projektu,
 wzbogacenie realizowanego programu nauczania w klasach 1-3,
 aktywizacja uczniów i ich rodziców poprzez wspólne działania w ramach projektu.

Korzyści dla uczniów wynikające z przystąpienia do projektu:
 poznanie sześciu ciekawych książek, które zapoczątkują pierwszą własną biblioteczkę,
 rozwój umiejętności interpersonalnych i działania w grupie,
 poznanie kultur krajów biorących udział w projekcie,
 możliwość nawiązania nowych znajomości z rówieśnikami w Polsce, na Słowenii i Litwie,
 zwiększenie aktywności edukacyjnej uczniów poprzez szereg działań i wyzwań związanych z projektem.